سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رژیما | مجله رژیم درمانی و لاغری

صفحه خانگی پارسی یار درباره

قرص ونوستات را برای لاغری مصرف کنیم یا نه؟

یکی از قرص های کاهش وزن امروزی که تحقیقات متعددی در سراسر جهان برای آن انجام شده است، قرص ونوستات است.

قرص ونوستات دو نوع دارد:
1. نوع 60 میلی گرم که با نام های تجاری مختلف شناخته می شود و در داروخانه ها بدون نسخه پزشک قابل خریداری است.
2. نوع 120 میلی گرمی قرص ونوستات، زنیکال نام دارد که تنها با نسخه پزشک و دوز مشخص شده می توان آنها را تهیه و مصرف کرد.

ویژگی‌های کپسول ارلیستات 120 ونوستات

کمک به عدم جذب چربی و دفع چربی های اضافی از بدن
کاهش قابل توجه در وزن، دور کمر و باسن
کمک به کاهش فشار خون و قند خون

معرفی کپسول ارلیستات ونوستات
یکی از روش‌های درمان چاقی استفاده از داروهایی است که در زمینه چربی سوزی و جهت لاغری تولید شده است. قرص ونوستات دارویی است که در ایران به‌عنوان یکی از داروهای لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ونوستات با مهار آنزیم‌های چربی (لیپاز) سبب عدم هضم چربی می‌شود و این چربی‌های گوارش نیافته از بدن دفع می‌شود. کاهش جذب چربی، بدن را مجبور به استفاده از چربی‌های ذخیره‌ای خود می‌کند ازآنجاکه چربی‌ها عامل اصلی چاقی محسوب می‌شود، دارو با کاهش جذب چربی سبب کاهش وزن می‌شود. بنابراین میزان تاثیر قرص چربی سوز ونوستات بر لاغری بسیار زیاد است بخصوص اگر مصرف آن همراه با رژیم غذایی کم کالری و ورزش باشد. علاوه بر لاغری، مصرف ونوستات خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در افراد مبتلا به چاقی را تا 40 درصد کاهش می‌دهد. همچنین مصرف طولانی مدت این دارو در کاهش فشار خون بالا بسیار موثر است. ونوستات موجب کاهش قابل توجه در وزن، دور کمر و باسن، فشار خون BMI، چربی، قند خون، لپتین و HOMA-IR می‌شود.

اگر چه ارلیستات جذب چربی را مهار می‌کند اما همیشه موثر نیست و نمی‌توان بعد از مصرف هر غذای چربی با خیال راحت یک قرص ونوستات خورد. گاهی با وجود رعایت اصولی همچون مصرف غذاهای کم چرب و آب پز، لاغری اتفاق نمی‌افتد و در اکثر مواقع دلیل آن بی‌نظمی در مصرف وعده‌های غذایی و ریزه‌خواری است. دقت کنید که از بین بردن چاقی در هر فرد متفاوت است و نمی‌توان برای همه یک دارو تجویز کرد. فراموش نکنید اگر عادت غذایی افراد اصلاح شود، هیچ نیازی به مصرف مکمل‌های لاغری نیست.

طریقه و زمان مصرف قرص ونوستات

مصرف مکرر این دارو می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری را برای افراد به همراه داشته باشد. ولی اگر همچنان در مصرف آن مسر هستید به شما توصیه می کنم کمترین دوز آن را استفاده کنید.

نکته مهم:  باید دوز مناسب را در صورت نیاز پزشک متخصص در این زمینه مشخص کند.

پس از صرف وعده های غذایی اصلی بهترین زمان برای مصرف این قرص است. اگر تصور می کنید پس از صرف یک وعده غذای چرب و سرشار از کالری، مصرف یک عدد قرص ونوستات می تواند شما را لاغر نگه دارد یا مانع چاق شدن شما شود، سخت در اشتباهید.

کاهش وزن موثر و پایدار با مصرف قرص ونوستات زمانی اتفاق می افتد که سبک زندگی تغییر پیدا کند.  ورزش کردن و اصلاح تغذیه در کنار مصرف این قرص تنها راه عملی و پایدار لاغر شدن است. لذا مصرف قرص به تنهایی نمی تواند دردی را دوا کند.

عوارض مصرف قرص ونوستات کدامند؟

بیشتر داروهایی که برای جنبه های لاغری مصرف می شوند، علاوه بر فوایدی که دارند، کم و بیش عوارضی را بر جای می گذارند. در ادامه به شایع ترین عوارضی که مصرف قرص ونوستات به همراه دارد، خواهیم پرداخت.

دفع چربی بیشتر از بدن

یکی از عوارض شایع قرص ونوستات، مدفوع بد بو به دلیل وجود حجم بالای چربی در آن است. علاوه بر این مدفوع چرب و روغنی نیز می تواند عوارض شایع باشد که همگی در طی یک فرآیند یعنی عدم جذب چربی توسط بدن و دفع آن صورت می گیرد.

کاهش چربی مفید و افزایش خطر مشکلات قلبی

مصرف قرص ونوستات به دفع چربی بیشتر از بدن می انجامد. این موضوع ممکن است حتی به کاهش مقدار چربی مفید در بدن نیز منجر شود که می تواند خطر مشکلات قلبی و اختلال در متابولیسم بدن را در پی داشته باشد.

 

مشکلات گوارشی با مصرف قرص ونوستات

مشکلات گوارشی یکی از عوارضی است که اکثر داروها برای بدن به همراه دارند. از جمله مشکلات گوارشی که این قرص به همراه دارد شامل موارد زیر می شود:
درد معده
درد روده ها
درد مقعد

این موارد، از عوارض بسیار شایع مصرف قرص ونوستات هستند؛ اما ممکن است موارد دیگر زیر را نیز در ی داشته باشند:
اسهال
درد در هنگام دفع
در مواد حاد باقی ماندن چربی غذاها در روده ها
دل پیچه
بی اختیاری مدفوع
مشکلات جدی روده ای

خشکی پوست

نقش چربی در بدن فقط به تجمع و اضافه وزن بر نمی گردد. داشتن پوستی بدون چروک در گرو مصرف متعادل از چربی های مفید است. وقتی چربی توسط بدن جذب نشود، پوست خشک می شود و در آن چروک ایجاد می شود که ممکن است چهره کاملا پیرتر دیده شود.

زمینه سازی برای ابتلا به بیماری ها

همچنین خشکی مفاصل هم از عوارض استفاده از قرص ونوستات است. علاوه بر این کاهش سطح قند خون نیز از عوارض جدی این قرص است. کسانی که دیابت دارند و یا سطح قند خون آنان پایین است از مصرف این قرص باید کاملا اجتناب کنند.