سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رژیما | مجله رژیم درمانی و لاغری

صفحه خانگی پارسی یار درباره

چرا باید اسید فولیک مصرف کنیم؟

ویتامین B9 یکی از ویتامین های حیاتی بدن است که آن را با نام های فولات یا اسید فولیک نیز می شناسند. این ویتامین یکی از ویتامین های خانواده B محسوب می شود.

مصرف این ویتامین باعث می شود تا موهای سالم و شادابی داشته باشید و از ریزش آن ها جلوگیری می کند و از طرفی این ویتامین می تواند در بهبود زخم های ناشی از آسیب های پوستی نقش بسیار موثری داشته باشد و بهبود آن ها را سرعت ببخشد.

یکی از ویژگی هایی که ویتامین B9 و باقی خانواده آن دارد این می باشد که جریان خون را در بدن بهبود می بخشد. این عمل باعث می شود به سطح کف سر نیز خونرسانی بیشتر شود.

زمانی که این اتفاق بیفتد اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به فولیکول های مو می رسد و مویرگ های کف سر قوی می شود. در نتیجه ی این عملکرد ابتدا ریزش مو به شدت کاهش پیدا می کند و سپس مو ها مجدد شادابی و زیبایی خود را به دست می آورند.

ویتامین B9 مانند تمامی ویتامین خانواده خود از طریق غذا به راحتی بدن را تامین می کند. اما این ویتامین نیز به هر دلیلی ممکن است در بدن کاهش پیدا کند و علائم زیر را از خود نشان دهد.

  • نقص لوله های عصبی
  • سردرد های طولانی و بی دلیل
  • فراموشی مکرر
  • نشان  دادن واکنش های آلرژیک غیر طبیعی
  • احساس تنگی نفس
  • دم و بازدم سخت
  • اسهال
  • بی اشتهایی زیاد
  • لاغری و کم شدن غیر طبیعی وزن
  • التهاب تونگ

 

آیا مصرف ویتامین B9 می تواند باعث لاغری شود؟

ویتامین B9 یکی از ویتامین های ضروری در خانواده ویتامین B محسوب می شود. یکی از نقش های این ویتامین آن است که به طرز شگفت انگیزی متابولیسم بدن بالا ببرد.

جالب است بدانید اسید فولیک از همان ابتدا به سراغ چربی های اشباع شده در کبد و عروق قلبی می رود و آن ها را برای تامین انرژی در اختیار بدن قرار می دهد.

پس از پاکسازی، این ویتامین به سراغ دیگر چربی های اشباع شده در بدن می رود و آن ها را برای تامین مکانیسم بدن مجبور به سوخت و ساز می کند.

نکته: این ویتامین به تنهایی نمی تواند در لاغری نقش داشته باشد بلکه در کنار یک رژیم غذایی و تحرک کافی می توان به لاغر شدن و کاهش وزن سرعت بخشید.

تقویت کننده سیستم ایمنی

زنان و مردان باید روزانه به ترتیب 1/1 و 1/3 میلی‌گرم ریبوفلاوین دریافت کنند. این میزان برای زنان باردار و شیرده به ترتیب 1/4 و 1/6 میلی‌گرم در روز است.  ریبوفلاوین در مغزهای خوراکی، سبزیجات سبز رنگ، گوشت و لبنیات وجود دارد.
ریبوفلاوین به تجزیه و استفاده از کربوهیدرات، چربی و پروتئین موجود در غذا کمک کرده و غذا را به انرژی تبدیل می‌کند. این ویتامین به حفظ سلامت پوست، روده و سلول‌های خونی کمک می‌کند. دریافت کافی ریبوفلاوین در پیشگیری از سردردهای میگرنی و آب مروارید موثر است. همچنین به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

اهش خطر بیماری قلبی

افراد بالغ زیر 50 سال باید روزانه 1/3 میلی‌گرم پیریدوکسین دریافت کنند. ویتامین B6 در موز، لوبیاها، برنج قهوه‌ای، پنیر، مرغ، بوقلمون، شیر، ماهی سالمون، میگو، دانه آفتابگردان و اسفناج یافت می‌شود.
این ویتامین در بیش از 100 واکنش آنزیمی در سلول‌های بدن و ساخت گلبول‌های قرمز خون نقش دارد. ویتامین B6 در کاهش خطر بیماری قلبی نیز موثر است. علائم کمبود پیریدوکسین عبارتند از: ضعف عضلانی، افسردگی، تحریک‎پذیری، کاهش حافظه کوتاه مدت و اختلال در تمرکز.

ضروری برای سلامت جنین و کودکان

افراد بالغ باید روزانه 400 میکروگرم اسیدفولیک دریافت کنند. میزان مورد نیاز برای زنان باردار و شیرده به ترتیب 600 و 500 میکروگرم در روز است. اسید فولیک در سبزیجات برگ‌دار و سبز تیره، پرتقال، مغزهای خوراکی و لوبیاها وجود دارد.
اسید فولیک برای رشد و تکامل کودکان ضروری است. در افرادی که تصمیم به باردار شدن دارند و زنان باردار دریافت مقادیر کافی ویتامین B9 دشوار است. دریافت اسید فولیک در دوران بارداری می‌تواند از نقص لوله عصبی در کودکان پیشگیری کنند. بنابراین این زنان باید از مکمل اسید فولیک استفاده کنند.