سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رژیما | مجله رژیم درمانی و لاغری

صفحه خانگی پارسی یار درباره

عقب بودن فک بالا را چکار باید کرد؟

    نظر

ظاهر فک در بیمارانی که دارای مشکل عقب بودن فک بالا هستند به این شکل است که فک بالایی این بیماران نسبت به فک پایینی عقب تر و کوچتر است، در واقع فک بالایی رشدش متوقف می شود. این در حالی است که فک پایینی به رشد خود ادامه می دهد و بزرگتر می شود.

وقتی که از نیمرخ به صورت بیماران با عقب بودن فک بالا نگاه می کنیم، چانه آنها بسیار جلوتر از حد معمول می باشد همچنین لب ها عقب تر از حد معمول به نظر می رسند به همین خاطر این مشکل موجب زشتی و ناهماهنگی در صورت این بیماران می شود .

علاوه بر موارد فوق ، عقب بودن فک بالا موجب برهم خوردن نظم قرارگیری دندان ها در دهان این بیماران می شود. این عارضه علاوه بر اینکه در زیبایی چهره این بیماران اثر منفی دارد باعث می شود که آنها نتوانند عمل جویدن و بلعیدن را به درستی انجام دهند. حتی در بیشتر بیمارانی که فک بالای عقبی دارند دیده شده که نمی توانند به درستی صحبت کنند پس می توان گفت عقب بودن فک بالا در تکلم نیز اثر منفی می گذارد. مشکل در تنفس ، کاهش خواب و… از دیگر عوارض عقب بودن فک بالا می باشد.

علت عقب بودن فک بالا

این عارضه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما آنچه در جامعه شاهدش هستیم موروثی بودن این نقص است. به این معنی که عقب بودن فک بالا از والدین به این بیماران به ارث رسیده است. در موارد کمی نیز مشاهده شده که در اثر تصادف و یا ضربه فک بالا آسیب دیده است. البته این مورد بسیار کم رخ می دهند.

 درمان عقب بودن فک بالا با ارتودنسی

برای درمان عارضه عقب بودن فک بالا باید درمان های ارتودنسی را انجام دهیم تا فک بالایی رشد کند. از آنجایی که امروزه علم پزشکی و ارتودنسی بسیار پیشرفت کرده انتظار می رود این مشکل با ارتودنسی و به درستی رفع شود.

اصولا وقتی حرف از ارتودنسی به میان می آید عموم مردم تصور می کنند با ارتودنسی فقط می توان دندان ها را منظم کرد! این در حالی است با مراجعه به موقع به ارتودنتیست می توانید بی نیاز از جراحی فک شوید و هم فک و هم دندان را با درمان ارتودنسی نظم دهید.

باید گفت که ارتودنسی پا را فراتر از این گذاشته به گونه ای که می توان با کمک آن به جنگ با مشکل عقب بودن فک بالارفت. درمان فک بالا به این شکل است که متخصص ارتودنسی با دستگاه متحرک، فک بالای شما را به سمت جلو حرکت می دهند و شرایطی را به وجود می آورند که فک بالایی شما به درستی رشد کند و جلو بیاید. سپس متخصص ارتودنسی به وسیله ارتودنسی به دندان ها و فک شما نظم می دهند. به علاوه می توان با یک چانه بند رشد مضاعف فک پایین را کند و یا متوقف کرد.