سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رژیما | مجله رژیم درمانی و لاغری

صفحه خانگی پارسی یار درباره

چه سنینی می توان فک بالا را اصلاح کرد؟

    نظر

سن مناسب درمان عقب بودن فک بالا

درمان عقب بودن فک بالا در سنین پایین بهتر جواب می دهد. به طور خلاصه باید گفت: هرچه سن بیمار کمتر نتیجه و سرعت درمان بهتر !

علت اینکه درمان این عارضه در سنین پایین پیشنهاد می شود این است که بیمار کم سن، به خصوص کودکان، دارای استخوان فک نرمی هستند. این موضوع باعث می شود که متخصص ارتودنسی به راحتی بتواند فک بالایی را با کمک دستگاه ارتودنسی متحرک به سمت جلو حرکت دهد.

این امر رشد فک بالا را بیشتر می کند بعد از جلو آوردن فک بالا نوبت به دندان ها می رسد. در این مرحله با کمک ارتودنسی ثابت دندان ها منظم می شوند. به تبع هرچه سن بالاتر باشد دوره درمان طولانی تر  است و احتمال جراحی فک بیشتر خواهد بود ولی هرچه سن کمتر باشد درمان با نتیجه بهتری به اتمام می رسد و احتمال جراحی بیمار کمتر است  سن مناسب درمان ارتودنسی عقب بودن فک بالا از 7 سالگی تا 12 سالگی است.

جلوگیری از عوارض عقب بودن فک بالا

درمان عقب بودن فک بالامعمولا بیماران را از یک سری عوارض رهایی می بخشد:

  • این بیماران به راحتی می توانند نفس بکشند در نتیجه بهتر می توانند استراحت کنند.
  • زبان در شرایط استانداردی در حفره دهان قرار می گیرد که این امر موجب بهبود در تکلم می شود.
  • علاوه بر اینکه ظاهر دهان و چانه زیبا می شود در زیبایی بینی نیز تاثیر بسیاری می گذارد.
  • گردن در وضعیت مناسبی قرار می گیرد این درمان عقب بودن فک بالا شما را از گردن درد ناشی از کوچکی وعقب بودن فک بالا نجات می دهد.

 سوالات متداول عقب بودن فک بالا

1-آیا برای درمان عقب بودن فک بالا باید عمل جراحی انجام داد؟

خیر امروزه با وجود دستگاه های ارتودنسی متحرک می توان با مراجعه به موقع این عارضه را برطرف کرد به طوری که دیگر نیازی به خرج هزینه های گزاف جراحی نخواهید داشت. اما توجه کنید هرچه سن کمتر باشد احتمال جراحی بیمار کمتر است. در شرایط حاد که بیمار سن بلوغ را گذرانده است باید جراحی فک انجام شود.

2-آیا مشکل تنفسی بلافاصله با شروع درمان عقب بودن فک بالا حل می شود؟

خیر ، در طول درمان مشکلات تنفسی شما روبه بهبودی قرار میگیرد و بعد از گذراندن کامل دوره ی درمان شما دیگر مشکل تنفس نخواهید داشت.

3-آیا درمان عقب بودن فک بالا خطرناک است؟

خیر ، این درمان اگر در سنین کم انجام شود بی خطر است حتی در سنین بالا نیز درصد خطر درمان عقب بودن فک بالا پایین است.

4-ارتباط سن بیمار با درمان عقب بودن فک بالا چیست؟

هرچه سن بالاتر برود درمان سخت تر و کلافه کننده تر است و احتمال جراحی فک بیشتر خواهد بود. بنابراین زمانی که استخوان های کودک نرم است و در حال رشد است می توانید از دستگاه ارتودنسی متحرک برای جهت دادن رشد فک فرزند خود استفاده کنید.

5-برای درمان عقب بودن فک بالا ارتودنسی بهتر است یا جراحی؟

در صورتی که بیمار در دوران قبل از بلوغ مراجعه کند می تواند بهترین نتیجه را از درمان ارتودنسی با دستگاه ارتودنسی متحرک بگیرد. در صورتی که رشد استخوان ها متوقف شده باشد و دیگر امکانی برای حرکت دادن استخوان ها وجود نداشته باشد متخصص ارتودنسی پس از تشخیص، بیمار را به متخصص جراحی فک و صورت ارجاع می دهد. در نهایت بیمار باید برای مرتب کردن دندان ها مجدد به ارتودنتیست مراجعه کند.